W związku z wejściem w życie ustawy dotyczącej ochrony dzieci, w naszej parafii zostały opracowane zasady, które mają się przyczynić do tworzenia bezpiecznego środowiska parafialnego w taki sposób, by każdy mógł się czuć dobrze, był akceptowany i szanowany. Standardy, określające sposoby zachowań, jak również sposoby reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie, udostępniamy w pełnej wersji w kancelarii, a na stronie internetowej Parafii w wersji skróconej. W parafii wskazano również Osobę Zaufania, której dane są podane w gablocie parafialnej i na stronie internetowej. Jest to osoba, do której można się zwracać w przypadkach dostrzeżenia krzywdy.
1.1. Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska parafialnego w taki sposób, by każdy mógł się czuć dobrze, był akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
1.2. Każdy osoba w naszej społeczności jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel, dzieci i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
1.3. W parafii wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem:
1.3.1. Osoba zaufana:
Małgorzata Zwierzchowska,
mail: zwierzchowska.malgorzata@gmail.com
1.3.2. Proboszcz:
o. Tadeusz Suślik SchP, mail: sanktuarium@pijarzy.pl, tel. 22 842 58 44
1.3.3. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia są wszyscy duszpasterze tutejszej parafii. Osobą prowadzącą rejestr spraw zgłaszanych jest proboszcz - o. Tadeusz Suślik SchP, mail: sanktuarium@pijarzy.pl, tel. 22 842 58 44
1.3.4. Jeśli jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowie się od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma obowiązek zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
1.4. Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
1.5. Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników, uczniów czy innych członków społeczności parafialnej.
1.6. Każdy sygnał świadczący o tym, że dziecko może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w parafii, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
1.7. Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy dzieci są krzywdzone przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel.
1.8. Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między dziećmi a dziećmi. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
1.9. Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich dzieci. Godność każdej osoby jest szczególnie szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego dziecka, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
1.10. Personel powinien reagować na niewłaściwe zachowania dziecka wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w standardach środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
1.11. Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Parafia dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Dziecko zawsze może poprosić o pomoc, gdy ono samo lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
1.12. Personel dba o ochronę wizerunku dziecka. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem parafii są robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecne tylko te dzieci, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każde dziecko w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
1.13. Dzieci powinni szanować prawo do prywatności innych dzieci oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
2.1. W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w parafii:
2.2. Personel podejmuje działania dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie.
2.3. Każde dziecko jest traktowane z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
2.4. Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego dziecka.
2.5. Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z dziećmi, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
2.6. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
2.7. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dziećmi jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
2.8. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych.
2.9. Każdy kontakt z dzieckiem jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz parafii. Personel nie może utrzymywać relacji prywatnych z dziećmi (poza sytuacjami, gdy kontakty poza parafią wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny dziecka).
2.10. W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do Proboszcza Parafii.
3.1. doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w parafii lub poza nią,
3.2. jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
3.3. dzieje się coś niepokojącego,
3.4. przeżywasz trudne chwile,
3.5. nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
4.1. osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
4.2. Proboszcz lub inny kapłan z parafii;
4.3. Siostra zakonna;
4.4. psycholog szkolny;
4.5. pedagog szkolny;
4.6. wychowawca;
4.7. każdy nauczyciel i pracownik szkoły, którego darzysz zaufaniem;
4.8. Każdy pracownik parafii, którego darzysz zaufaniem.
5.1. 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
5.2. 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
5.3. 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
5.4. Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy,
ul. Iwicka 19, 00-735 Warszawa, tel.: 22 841 83 61, 22 841 23 63,
e-mail: sekretariat.f1@opsmokotow.pl, Kierownik: Edyta Kwiatkowska
5.5. Ośrodek Interwencji Kryzysowej
Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej, ul. 6-go Sierpnia 1/5, 02-843 Warszawa, (Ursynów), tel./fax: 22 643 26 15, email: sekretariat@woik.waw.pl
5.6. Punkt Interwencji Kryzysowej przy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
ul. Leona Kruczkowskiego 2, 00-412 Warszawa
e-mail: komisja.alkoholowa@um.warszawa.pl
5.7. Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” 800-12-00-02, adres e-mail: niebieskalinia@niebieskalinia.info
5.8. Ogólnokrajowa Linia Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
5.9. Bezpłatne porady prawne dla ofiar wykorzystania seksualnego w Kościele – e-mail: konsultacjekanoniczne@fsj.org.pl
A + M + P + I